*5532

ירוק על גלגלים: איך מכוניות חשמליות משנות את התחבורה העירונית

כתבה- ישראל היום
העתיד שייך לרכב החשמלי, ועם נתח שוק בעלייה אי אפשר להתווכח. רק בשנת 2022 נמסרו 20% רכבים חשמליים מסך רכישות הרכבים החדשים, מגמה זו נמצאת בעלייה ואף עוקפת את מגמת הרכבים ההיברידיים. אנליסטים חוזים שעד לשנת 2025 כ-80% מסך רכישות הרכבים החדשים יהיו רכבים חשמליים. גם הערים לא נשארות אדישות לשינויים בהרגלי הצריכה ומתאימות את תשתיות העיר לעתיד התחבורה בישראל – עתיד שכולו יהיה מבוסס על רכב חשמלי ירוק, חסכוני, קל ונוח.

חשמלית בעיר? גם כרכב שני.

המכוניות החשמליות מזהמות הרבה פחות, חסכוניות ומשמשות כפתרון קל, נוח, שקט ויעיל מאוד לתנועה עירונית גם בפקקים. למעשה חיסכון זה מתאפשר עקב מאפייני התנועה העירונית, ראשית בעיר אין בעיית טווחי תנועה, הרכב יכול להיטען בעמדה ביתית עם שקע חשמלי 220V או לחילופין באחת מהעמדות הציבוריות הפרוסות במרחב העירוני ובפרט באזורי הביקוש, שמספרן צפוי לעלות על פי התשקיפים ותוכניות משרד האנרגיה.

רכישת רכב חשמלי בפרט באזורים עירוניים צפופים היא כבר לא עניין השמור ליחידי סגולה, מובילת השוק היא סין עם היקף מכירות של מעל ל-3.2 מיליון רכבים שצפוי לגדול לשווי של כ-800 מיליארד דולר עד לשנת 2027. הביקוש הגבוה גם מביא לפיתוח טכנולוגיות חדשות, שצפויות להימכר גם פה בישראל ביניהן טעינה מהירה, אגירת אנרגיה ונסיעה אוטונומית.

מרחבים עירוניים כבר נערכים למהפכת הרכבים החשמליים.

אוויר נקי ושקט במרחב המגורים הוא לא מותרות, ולכן יותר ויותר ערים משקיעות בתשתיות כדי לעודד נהגים לעבור מרכבי בנזין מזהמים ומרעישים לרכבים חשמליים שקטים וירוקים. בערים רבות באזורי הביקוש וגם בדרכים בין עירוניות פרוסות כבר היום טעינה ציבוריות באזורים מרכזיים כמו במתחמי קניות ובתחנות דלק. נוסף לכך ערים מרכזיות הקצו מקומות חניה ייעודים השמורים לרכבים חשמליים לצורך הטעינה בפועל. כיום כל אדם שרכש רכב חשמלי יוכל להתקין עמדת טעינה ללא כל צורך בהמתנה להסכמת כלל הדיירים בבניין המגורים המשותף, אין צורך באישורים מהרשויות או ברגולציות מסורבלות, בפרט כאשר העמדה מחוברת למונה החשמל בבית.

רכב חשמלי עירוני: חיסכון ולא רק בדלק

הנסועה בישראל מוטה לרכב הפרטי, ואף כי ישנה התקדמות בפיתוח התחבורה הציבורית, יש נסיעות בתוך העיר שלא ניתן להחליף, מסיבות אלו למדינה יש אינטרס מובהק לעודד מעבר לרכב פרטי, וכבר כיום הרוכשים נהנים מסובסידיות, מהוזלת עלויות מיסוי הרישוי השנתי ומתשתית רחבה יחסית בערים, בין הערים ובחניונים מרכזיים.

כ-1000 עמדות ציבוריות ברחבי הארץ לטעינת רכבים חשמליים

בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים להביא לגידול משמעותי בעמדות הטעינה בסיוע המדינה, כאשר היעד המוצהר היה כ-2,500 עמדות בכל רחבי הארץ, נכון להיום יש כ-1,000 עמדות ציבוריות לטעינת רכבים חשמליים, מעל 200 מהן בתל אביב, כ-60 בצפון הארץ, כ-166 במחוז מרכז (מלבד תל אביב), כ-40 עמדות בחיפה, כ-70 בדרום הארץ וכשש עמדות באזור יהודה ושומרון, נוסף לכך יש כ-160 עמדות בחניונים ציבוריים בפריסה ארצית, כאשר כלל העמדות המוקמות בסמיכות לכבישים עירוניים, תחנות דלק הן עמדות מהירות המספקות טעינה תוך דקות ספורות, ואילו העמדות במרחבים העירוניים הן עמדות רגילות.

רכבים חשמליים על סדר היום סיכום ומבט אל העתיד.

כיום משרד האנרגיה בוחן את סוגיית הטעינה הפרטית בבנייני מגורים משותפים, בין היתר הוא בוחן אפשרויות לטעינה במקביל, עמידות רשת החשמל, אמצעי כיבוי וטיפול בסרבני טעינה שיתופית. כיום אין חוק מחייב בנושא, אך כאמור ניתן להתקין עמדת טעינה חשמלית בבית גם ללא צורך בהסכמת הדיירים. בהיבט העירוני, הרי שמעל ל-33 רשויות מקומיות כבר זכו במכרזים של משרד האנרגיה להקמת עמדות טעינה בסיוע המדינה, התוכנית מצויה בתהליך ביצוע, והיא צפויה לכסות על הביקוש העולה.

קחו אותי
לסיבוב

Pink Pony

לתיאום נסיעת מבחן

קחו אותי
לסיבוב

Pink Pony

לתיאום נסיעת מבחן

דילוג לתוכן