הביקוש ההולך וגובר לרכבים חשמליים גורר גם ביקוש לחניות, לרוב בעלי הרכבים החשמליים יעדיפו להטעין את הרכב בחניית ביתם, אך בעתיד הקרוב יהיה צורך להכשיר במהרה מקומות חניה במרכזי קניות, בחניונים ציבוריים בקרבת אזורי מגורים, אזורי תעשייה ומסחר ובנקודות עניין מרכזיות נוספות כדי לתת מענה מהיר לביקוש. על פי תחזיות ומחקרים בתחום השקעה זו צפויה להשתלם מאוד לבעלי החניונים לטווח הארוך.
איזה תפקיד הרכבים החשמליים משחקים בחניונים ובמערכות החניה בערים?
במחקר שפורסם במגזין ScienceDirect נמצא כי אנשים השוקלים לרכוש רכב חשמלי מוכנים לשלם על מקומות חנייה זמינים לטווח הארוך עם זמני טעינה קצרים ועלויות תפעול נמוכות. במחקר שנערך בקרב 1,545 מתושבי פילדלפיה נמצא כי היעדר הגישה לחניה ייעודית שבה מותקנת מערכת טעינה חשמלית עשויה לפגוע בהחלטה לרכוש רכב חשמלי זאת לצד מקומות חנייה ציבוריים, שעלות הטעינה בהם יקרה יותר ביחס לתעריפים הביתיים. המחקר מצביע על הנקודה המשמעותית שעשויה להאיץ את קצב אימוץ הרכבים החשמליים – אספקת תשתית חשמלית נאותה, שאינה מסתמכת על טעינה ציבורית – תשתית זו תסופק על ידי בעלי חניונים בקרבת אזורי מגורים.
ההשפעה על המערכת האקולוגית העירונית
רכבים חשמליים ידידותיים לסביבה ופולטים פחות מזהמים וגזי חממה לאטמוספירה ביחס לרכבי בנזין וביחס לרכבים המונעים בגז. רכב חשמלי חסכוני יותר בעלות האנרגיה, אין צורך לתדלק אותו, יש בו פחות מנגנונים נעים, ולכן יש פחות תקלות והוצאות התחזוקה נמוכות. כבר היום נהגים יכולים להטעין את רכבם באמצעות שקע חשמלי ביתי (220 וולט) או לחילופין באחת מיותר מ-1,000 העמדות הציבוריות הפרוסות בישראל. כצפוי יותר ויותר משקי בית צפויים לאמץ רכב חשמלי בשנים הקרובות, מה שמצריך לנהל טוב יותר את מערך החנייה המשפיע על המערכת האקולוגית העירונית.
הנה כמה נתונים שכדאי להכיר. לענף החניה יש השפעה משמעותית על הסביבה, כיוון ש-68% מקרקעות הערים מוקצות לחניה. כיום ישנם מתקני חניה המיישמים יוזמות ירוקות כמו התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים ושימוש באנרגיה סולארית, יש בעולם חניונים שאף משתמשים באנרגיה קינטית המיוצרת מתנועת הרכבים עצמם – אך לא צריך להרחיק לכת כדי להשפיע לטובה על טביעת הרגל הסביבתית.
הנה שתי דוגמאות ליישום חכם לייצור אנרגיה ירוקה בחניונים – האחת היא חוק חדש, שמיושם בצרפת החל מחודש פברואר, שמחייב חניונים עם 80 מקומות חניה או יותר לכסות לפחות כמחצית מהמגרש בחופות סולאריות. השנייה היא יוזמה מסחרית של ענקית הקמעונאות JUMBO בהולנד ובבלגיה שמציעה תמלוגים על השימוש בתחנות החשמל לטעינת רכבים לרבות נקודות חיסכון לימי חופשה, הנחות על מצרכים, מנויים וטיולים.
הטכנולוגיה למציאת חניה ירוקה
גם השימוש בתוכנות ייעודיות מסייע למזער את פליטות גזי החממה ולקדם את השימוש בכלי רכב חשמליים. תוכנות אלו הן למעשה פתרונות לצמצום הצורך במקומות חנייה – כך שניתן להפחית את הקרקע המוקצית לחניה בחניוני הערים, לנהל נכון את מערך החניה ולמנוע עומס. באמצעות התוכנה הנהגים יכולים להזמין מקומות חניה מראש ולהשאיר את הרכב בטעינה, הם יכולים אף לשלם על הטעינה מבעוד מועד ולקצר את משך הזמן הדרוש להם במציאת מקום חניה פנוי בזמן אמת.
לסיכום המגמות מצביעות שעתיד עולם הרכב שייך לרכבים החשמליים. הרכבים החשמליים חסכוניים וירוקים יותר והתשתיות התומכות בהם צפויות להיות נגישות יותר בזכות התמריצים והתקדימים העולמיים. הביקוש לחשמליות פוגש מדיניות ממשלתית כלל עולמית שמחד מגבילה את צריכת הפחמן ומאידך מעניקה הטבות, תמריצים וזיכוי במס לרוכשי המכוניות החשמליות.